Santos

Door: Dick Bal

25 okt 2010

Tags:,

Categorie: koopvaardij

2 reacties

Santos, de grootste haven van Brazilië, was een populaire bestemming voor de schepen van de Nederlandse koopvaardij. De haven stond bekend als “sailor’s paradise”, en dat was het ook.

Ik ben er een aantal keren geweest, en elke keer was het een groots feest, het bruisende nachtleven was beroemd en berucht, en meestal werd het verblijf aan de wal begonnen in de Hamburg bar (Ambuggie bar), en vaak was het ’s morgen verzamelen bij de Love-story, waar we vaak een biefstukje als ontbijt aten, om ‘s-morgens vroeg ons weer aan boord te begeven. De eerste keer dat ik in Santos kwam lagen we 3 weken in de haven, soms langs de kant, soms op de rivier (estuarium) en soms in de baai voor anker, maar we konden altijd de wal op, daar werd wel voor gezorgd.

2 reacties op “Santos”

  1. Ja Dirk.daar begon het, mijn vrouw werkte in een bar wat verder en meer bezocht door brasilianen, ook verzorgde zij daar de maaltijden . Wij bezochten wel eens de hamburgbar, en ik ging daar op de vuist met een stomme hollander, die mijn meisie shamper ””coalminers dochter” noemde, want ze konden zo lekker uit de hoek komen, die hollanderkes met hun grote muil. ik heb járen gevaren op den groten omvaart onder meestal liberian flag, en gemengde crew… zoveel te beter.Afen to een of meer hollanders was leuk, maar de hele crew hollanders en onder andere vlag,dan heb je wèèr die zelfde toestanden, hoefde dus van mij niet. Ging eens enige walport films wisselen op een nedloid boot in buenos aires,de sparks had daar weinig zin in, en kwam niet verder dan de deur van de off mesroom alwaar het gezag en de hwtk in een hoek zaten(nog niet op een podium) ik werd hooghartig verwezen naar de sparks 4 trappen hoger,daar trapte ik niet in, maar baalde gelijk . was nogwel in mijn khaky uniform als 2nd engineer. Bij Bell Lines werd ik gelijk uitgenodigd aan de bar. Have a nice day,Mart.

  2. Ja Mart, ik ben ooit nog wel eens terug geweest in het haven district, maar het was niet meer zoals het ooit was. Die tijd komt nooit meer terug.
    Ik was laatst nog eens in Santos, je kunt nu helemaal door de haven terug rijden naar de rodovias Anchieta & Immigrantes, dat mocht vroeger niet dat was allemaal afgesloten door de marine (capitania dos portos).


Plaats een reactie