Koopvaardij opleidingsschip “Prinses Margriet”

Dit was het opleidingsschip van de Nederlandse Koopvaarij de “Prinses Margriet”, waar ik twee stage-reizen op gemaakt heb. Het schip was berucht vanwege het feit dat het schip zwaar slingerde en veel aspirant Koopvaardij officieren er zeeziek op werden. Ik weet niet of er stagiairs na een reis aan boord van dit schip, daarna de studie afgebroken hebben, maar het lijkt me wel heel goed mogelijk, want slingeren deed deze schuit wel degelijk.

Op mijn website heb ik nog een verhaal geschreven over de stage-reis, en wat zich aan boord van dit schip heeft afgespeeld.

13 reacties op “Koopvaardij opleidingsschip “Prinses Margriet””

  1. mijn vader heeft op de prinses margriet gewerkt in de maschine kamer
    van het schip weet alleen niet hoellang hij er op gewerkt heeft op zeker
    wel nog in 1982 ik was denk ik een jaar of 12 en ging hem altijd op halen
    op de vrijdag van het schip mijn vader hete rudolf kuiper ook bekent gewoon
    als ruud kuiper helaas is hij er niet meer maar heeft schip altijd in zijn hart
    gedragen
    vriendelijke groeten e.kuiper * dochter van r.kuiper)

    • Hallo Erdina,
      Dank voor je commentaar.
      Wij gingen als stagiairs mee voor één of hooguit twee weken, en hadden niet zoveel contact met het machinekamer personeel.
      (Er gingen alleen maar stagiairs stuurlieden en R/O’s mee)
      Ondanks dat het schip in zware zeegang sterk slingerde was het best wel een mooi en karaktervol schip.
      Kan me best wel voorstellen dat je vader van het schip hield.
      met vriendelijke groeten,
      Dick Bal

    • Beste Erdina , eerst mijn medeleven dat je vader is overleden. Misschien herinner je mij nog ik was bediende op de Prinses margriet. heb veel met je vader op getrokken ,ook ben ik nog een keer bij jullie in Haarlem geweest .jij was toen een klein meisje. Laat eens horen hoe je vader na de P.M is gebeurd . Groetjes eddy meijer.

  2. Zonder bronvermelding/toestemmming foto gebruikt van mij, niet zo netjes!

    http://koopvaardij.blogspot.nl/2012/11/23-november-1966.html

    Bob van Raad

  3. Geachte Meneer Bal, Ik heb 25 jaar op de P.M. gevaren van af het begin tot het einde. Ik heb P.M. nog naar Terschelling gebracht waar het gebruikt werd als leer en Logies onderkomen. Ik ben er later nog eens op geweest maar het was mijn Prinses niet meer. Helemaal uitgewoond. Later is hij verkocht en verbouwd en op nieuw in de vaart gebracht. Heb nog wel eens heimwee en mis haar nog steeds. groetjes E.S .Meijer

    • hallo sietse meijer
      dan kent u ruud kuiper mischien ook nog wel
      hij werkte in de machine kamer van t schip , hellaas is hij er in 1983 mee gestopt
      maar zijn hart was altijd bij de P:M ook tijdens zijn overlijden moest en zou hij
      de speltjes op en de foto van de P:M en vlag op zijn kist altijd trouw geweest aan t schip
      in zijn hart al werkte hij aan wal om meer bij zijn gezin te zijn
      groetjes erdina kuiper

  4. Mocht een je probleem hebben om aan je kleinkinderen uit te leggen wat de “Prinses Margriet” voor opleidingsschip was, geef ze dan deze link : https://www.youtube.com/watch?v=iHgW7d6oI4U
    De morse tekens in de clip doen eerder denken aan een Suezkanaal zendertje.

    De PM is zoals aan het einde van de clip te zien is intussen omgebouwd naar de Sherakhan.
    Toeval wil dat “we” het schip hebben mogen voorzien allerlei navigatie communicatie en entertainment apparatuur.
    Was ook verbaasd dat deze boot met zeeziektegarantie het zover had geschopt.
    Er zijn nu wel vinnen aangebracht die ze bij de eerste nieuwbouw waren vergeten.

  5. was 2 maal mee met de margriet vanuit vlissingen naar de ierse zee en falmouth wat een ervaring

  6. […] superjacht Sherakhan, oftewel de Prinses Margriet, vaart onder Nederlandse vlag. Op dit moment is het superjacht op weg naar […]

  7. Mijn vader, H. Stapelveld, was vanaf de 1e reis in 1967 tot 1987, kapitein op de Prinses Margriet. In die periode ben ik heel wat keren meegeweest om hem samen met mijn moeder en broer weg te brengen en op te halen. Ik herinner me ook Eddie Meijer, die hierboven gereageerd heeft.

    • Je Vader was een bijzonder aardig mens, en een uitstekend kapitein. De reisjes met de Margriet waren voor ons een hele grote ervaring en een goed begin van onze loopbaan op zee. mvg, Dick Bal


Plaats een reactie